Routes

You can find recent routes form below. Additional routes during preparing you can find form http://www.gpsalbum.com/mika

Recent routes

Training in Lyngen March 2009

Check more

All routes
  • 6.8.2012 18.10

Yksi upeimmista reiteistä joilla on tullut ajettua. Järjestäjien lupaus piti paikkansa ja kyseessä oli hyvin monipuolinen, haasteellinen reitti. Nousua tuli yhteensä luokassa 1200 vertikaalimetriä. Ensimmäinen 40 km oli suhteellisen nopeasti etenevää ja viimeinen 20 km kruunasi reitin. Kramppien rajoilla ajaminen teknisellä, juurakkoisella polulla takasi, että syke pysyi ylhäällä maaliviivalle s...

• 15.4.2012 12.21

Liikunnallisen pääsiäisen ja yhden kokonaisen työpäivän jälkeen auton keula kulki määrätietoisesti kohti pohjoista ja Lyngenin hohtavia lumia. Ensimmäinen päivä piti olla vain totuttelua skinnailuun, mutta siitäkin muodostui ihan täysi päivä. Kiikuimme alhaalla vallitsevasta kelistä huolimatta Kavringstindenin toppiin. kuin tilauksesta keli juuri sen verran aukesi, että näimme jotenkuten laskea ...

• 14.1.2012 19.06

Aamu valkeni miltei kirkkaana. Pojat katselivat ikkunasta ulos kuin Akun veljenpojat konsanaan ja ei aikaakaan kun aamupalat oli popsittu ja suuntasimme kohti päivän seikkailuja. Nousimme ensin Ylläksen huipulle ja piirtelimme päivän ensimmäiset hoidetun rinteen ulkopuoliset jäljet tunturin kupeeseen ja laskimme kohti Kellostapulia. Vuodessa on muutamia päiviä, jolloin vain täytyy haukkoa henkeä...

• 15.8.2011 10.52

Sanotaan- aika kultaa muistot. Ainakin mittasuhteet ja välimatkat hämärtyvät. Kartalta katsoen ei näyttänyt kummoiseltakaan huikoselta pitkän viikonlopun patikoinniksi tehdä pikkumutka Nikkaluoktasta jäätiköiden kautta Kebnen huipulle. Perjantain lähestyminen oli leppoinen ja teltta nousi Fjällstationilta muutama kilometri kohti Tarfalaa, laaksosta nousten horisontaalisesti noin kilometrin verr...

• 25.2.2011 13.09

Viesti ”Pikavisiitti Lyngeniin” –otsikolla kolahti saapuneiden kansioon. Kiireestä huolimatta viesti aiheutti kaiken muun pysähtymisen ja hiiri napsautti viestin auki sillä seurauksella, että torstaina 18.2.2011 yksi kappale Caravellea kulki pakkasen kangistamana kohti pohjoista. Palojoensuun pohjoispuolella pakkasmittari kolahti lukemaan -40, mutta se ei seurakunnan iloa tulevista päivistä yhtään...

• 22.11.2010 10.01

Back on Business! Talvikausi 2010-2011 on avattu!Avaus tapahtui Lyngenissä viikonloppuna 18-21.11.2010. Edellisinä päivinä tuijotimme säätiedotuksia ja juttuja lumitilanteesta. Tarkkaa laskupaikkaa emme päättäneet vaan pakkasimme retkibussin täyteen erilaista killutinta ja keula kohti Lyngeniä. Viimeisen 50 km taivaalta keskellä yötä tuli vettä ja märkää rättiä ja siinä kohtaa noin klo 02:00 yöllä...

• 9.8.2010 9.07

Ylläs tarjosi parastaan niin säiden kuin reitinkin osalta. Lähdin Ylisestä Palovaarasta liikkeelle ja nousin ensin hiihtokeskukselle. Hiihtokeskukselta matka jatkui rinnepohjien oikealla puolella kulkevaa hyvää polkua pitkin kohti keskisenlaen ja Yllästunturin satulaa. Suurin osa reitistä on ajettavaa polkua muutamaa pientä louhikkopätkää lukuun ottamatta, jotka nekin voimaa ja huolellisuutta käyt...

• 22.4.2010 14.23

Reitti ja kuvat. Lue blogimme www.ascensio.fi...

• 19.4.2010 17.59

Reitti ja kuvat.Lue blogimme: www.ascensio.fi Huom. Katso kartan satelliittinäkymä. ...

• 19.4.2010 17.52

Reitti ja kuvat.Lue blogi: http://www.ascensio.fi ...

• 16.4.2010 18.54

13.4. reitti ja kuvat. Lunta Kahtena edellisenä päivänä pölyä on riittänyt ihan kiusaksi saakka. Taisin vielä eilisen päätteeksi todeta, että tämä pölytys saisi jo loppua. Maan hiekka-aines on hyvin hienoa ja kun se lähtee tuulen kanssa nousemaan, niin hienoa hiekkapölyä on joka paikka täynnä enkä oikein jaksa uskoa, että yhä korkeammalle suuntautuva askellus ainakaan helpottuu keuhkojen olle...

• 12.4.2010 15.05

Lue blogimme www.ascensio.fi...

• 10.4.2010 17.10

• 9.4.2010 18.27

lue blogimme www.ascensio.fi. Kuvien sijainnit eivät ole reitillä oikein. ...

• 9.4.2010 18.11

Lue blogia: www.ascensio.fi. Kuvien sijainnit eivät ole reitillä oikein. ...

• 7.4.2010 18.12

lue blogimme www.ascensio.fi...

• 7.4.2010 17.52

Lue blogimme www.ascensio.fi...

• 22.3.2010 18.28

Nousupaikka löytyi helpohkosti ja osoittautui erinomaisen saavutettavaksi. Autolta pääsi käytännössä suoraan nousemaan tunturiin. Valitsimme lyhyemmän, mutta jyrkemmän reitin. Puurajassa ei voinut juuri kuin huokaista ja katsella auringossa kylpevää tunturia. Nousu sujui näppärästi oikeaa harjannetta pitkin. Satunnaiset pilvet heittivät aika ajoin varjoa vain vaistyäkseen. Hetki, joita vapaalaskus...

• 22.3.2010 18.02

Relaa.comia lukiessa arvelutti kovasti lähteminen kohti Lyngeniä. Saatu informaatio oli lumen ja sen vyöryherkkyyden suhteen kovasti ristiriitaista. Auton keula suunnattiin kuitenkin kohti hyväksi havaittua seutukuntaa Laksalvbuktista hieman pohjoiseen. Paikalla olimme hieman puolenpäivän jälkeen. Reput pykälään ja suuntasimme ylös. Pystytimme leirin pikapikaa ja matka jatkui kohti ylempää hiljais...

• 8.3.2010 17.30

Lappilaisen tunnin sisällä Rovaniemeltä löytyy erinomainen jääkiipeilypaikka, jossa on useampiakin seiniä miltei jokaiseen makuun. Ajoimme Rovaniemeltä Korouoman reunalle ja tallustimme alas kuruun.  Ruskeavirta oli parhaillaan tarjoamassa parhaimpia reittejä aikaisemmin lähteneille kiipeilijöille. Me jatkoimme matkaa mammuttiputoukselle ja teimme siihen ylävarmistuksen päivän harjoituksia varten....

• 1.3.2010 12.30

Suuntasimme aamulla kohti kesänkijärven päätä. Aamulämmittelystä menikin nelivedon etenemiskyvyn yliarviointi. Pääsimme suhteellisen nopeasti etenemään kohti päivän kohteita. Hiihtelimme ensin yli Kesänkijärven ja nousimme kellostapulin seinämän heikohkossa kelissä. Lunta tuiskutti tuulen kanssa muodostaen hieman hankalankin, murtuvan kerroksen Tapulin kupeeseen. Keli oli heikko skinejä poistettae...

• 15.2.2010 21.00

Sukset ja laudat autoon ja kohti Aakenustunturia. Ajoimme Ylläsjärveltä ensin Aakenuspirtin seutuville ja jätime auton siihen. Keli oli mainio alhaalla,  mutta ylempänänä paljakalla vinkka kävi kulemani mukaan puuskissa yli 20m/s. Siltä keli kyllä näyttikin. Hiihtelimme latupohjaa tunturin kupeeseen ja matkalla katselimme kun tunturin kyljestä oli osa lumesta liukunut laattana alas. Lumi onkin nyt...

• 4.10.2009 19.18

Viimeiselle päivälle jäi reilun kolmen tunnin marssi, pääosoin alamäkeen. Aamua raikasti virkistävä sade, joka jatkui maltillisena pari aamun ensimmäistä tuntia. ABC-Trek paketissa viikon aikaikunassa....

• 4.10.2009 19.16

Paluu takaisin ei ole aivan tasaista vaikka emme uudelleen enää nousseetkaan Ghandrukiin, vaan suuntasimme Chomrongista alas laakson pohjalle....

• 4.10.2009 19.15

Viimeiset katseet kohti Tent Peakia ja Annapurnan vuorimassiivia ja töppöset alamäkeen. Askel oli suhteellisen kevyt vaikka energianpuute vaivasikin...

• 2.10.2009 20.23

Aamulla olimme liikkeellä ennen klo kuutta. Lähdimme nousemaan kohti jäätikön reunaa. Nopean nousun johdosta päässä jyskytti ja liike ei ollut enää kovin kiivas. Askel askeleelta kuitenkin ylöspäin. Pääsimme jäätikön reunaan hyvissä olosuhteissa ja suhteellisen nopeasti. Tarkempi tarkastelu lähes 100m paksun jäätikönreunaa osoitti sen, että lakipiste tällä aikaikkunalla tälle reissulle oli saavute...

• 2.10.2009 20.22

Katsoimme lounaan jälkeen Annapurna Basecampistä kohti tent Peakia. Monsuunikauden hännät aiheuttivat jälleen iltapäivän pilvien nousun ja maisema meni pilveen. Jouduimme tekemään päätöksen, jota emme halunneet. Tent Peakin sijasta otamme korkeutta Annapurnan southin ja Chinchulin välissä sijaitsevaa jäätikköä kohden. Ilmaston lämpeneminen on jättänyt oman karun jälkensä maisemaan. Jäätikkö oli ve...

• 30.9.2009 11.22

ABC – 4130mPitkästä aikaan satelliitti löysi meidät!Pohajaalsena täytyy sanua notta ympärillä on isoja mäkiä! Aamulla nousimme Machu Puchare Base campistä hieman ylemmäksi Annapurnan perusleiriin, jonka korkeus on 4130. Liike oli jo tällä tottumisella korkeaan ilmanalaan suhteellisen verkkaista, mutta kuitenkin etenevää. Jos kunto on edelleen edes kohtuullinen ilman lääkkeitä, lähdemme Timon kanss...

• 30.9.2009 11.16

Matkamiehet pilvessäKaksi vatsaa, yksi kurkku ja polvi vähän huonossa hapessa jo toista päivää.  Vähän erilaisia pillereitä kuhunkin vaivaan ja sitomista niin ryhmä taas matkaan.  Aamun kirpeys olisi normaalisti puetetuttanut pitkää kampetta päälle mutta vuorten välistä nouseva aurinko ja päivän nousuprofiili ohjasivat valinnan taas shortseihin ja t-paitaan.  Lounastauolla kuulemme vastaan tuleval...

• 27.9.2009 20.43

-25 asteinen tuuli pohjoisesta , lunta tuutin täydeltä, kymmenen minuutin värjöttelyhetki tunturin kupeessa , raiterit  hapastuna ja matka jatkuu… Vaiko +38, kosteahko vuoristoilma,  rauhallinen puolentoistatunnin full service lounastauko kasitonnisten kupeessa?  Kumpaakaan ei käy syyttäminen,  molemmat kiehtovat tavallaan.  Kuoripukuja, välikerroksia, jäärautoja ja hakkuja rinkkaan pakatessaan si...

• 29.6.2009 14.48

Last weekend I attended Tahko MTB in easten Finland for the first time. It was a great experience, but it was also challenging, because I do not have any previous experience in long mountain bike competitions. Sure, I red route descriptions several times but issues like, my own cycling speed, lack of technical driving experience, what actually means to drive up hill 20 degrees steep rocky track, w...

• 5.5.2009 9.50

Starting point was at the lift station of resort champex. The lift has closed one week ago. Hiking route went along  D’arpettes valley. We decided ski down culuoir called Banana. It looked fine from down. We were quite late moving and sun was warming while ascending.  Ascending route to top was rounding mountain proceeding from the end of valley straight up to middle ridge going on ski traverse ab...

• 4.5.2009 16.31

Our aim was to climb three top route at Mont Blanc. Ascent to Cosmique Cabane was trekked in good weather. At arrival to Cosmique the first real Blanc massive wall (Tacul) seemed untouchable. we could see that there was only one track beyond normal route. The reason was a dump snowed 6 days before arrival. Dump was hardened as shell covering whole wall. Visibility was lost again for few hours. We ...

• 4.5.2009 15.54

Starting point was a few kilometer forward from Lourtier. Because of low altitude and late spring, snow was melting quickly and proper path for skies was difficult to find. We used normal trekking route till Cabane Brunet. From Cabane the route continued beside Mont Petite Combin toward top ridge of Mont Rogneux. While getting at the height of 2750m, clouds came down and visibility was lost. We re...

• 4.5.2009 15.45

Wakeup alpine style at 00:45 and Car was moving at 1:30. At 2:30 seven people group was ascenting toward Mont Dolent Summit.  Temperature in Ferret was around 2 degrees. Temperature 0 –line was at the height about 2500m. The assumption was that the day will be quickly warming and that explain so early starting time. In real life, while arriving to Steep glacier below Mont Dolent summit the weather...

• 4.5.2009 15.24

The day was lift supported back country day. We took La Chable to the top of Mont Fort. Our local “quides” show the route down which started by climbing over top plateau trails. Right after steep descent we ascent up top to Glacier Du Mont fort summit. Enjoyable ski down to the lake.  Most of glacier was powder skiing. Again up to Col de Chassoure and back down to verbier village....

• 22.4.2009 13.30

On Friday Morning we drove to Champex. We took one lift up and made traverse to third valley from resort and ascent at the height of about 2300m. Visibility was versatile and day was warming quickly. Because of quickly warming weather we decided not to ascent higher places. We descent back to resort. Ski was enjoyable spring snow. Rest of the day we checked up great forest routes...

• 31.3.2009 10.18

We aimed to drive to Tamok by car. On arrival we noticed snow conditions were quite poor in Tamok Valley, turned around and back to better snowy terrain.  Differences in snow depth even in short distances were surprisingly remarkable. Driving along shore got us to Lyngsdalen. We left car at Gronvoll. We started to ski toward westbreen along nice valley. After while we found steep culoir at the lef...

• 30.3.2009 22.19

Wake up at six o’clock. Breakfast under rising sun took awhile. Finally we got on track. Climbing route was known partly already because it has been practiced yesterday. The valley of silence reached in about 1,5 hour. We proceed through narrow couloir to holmbuktinden lower ridge. A lunch took a place and trip proceeds toward narrow top ridge of holmbuktinden. The ridge was too steep to climb wit...

• 30.3.2009 12.32

We started our three day trek from Holmbukt. Good starting point was right after storelva bridge. Sun was shining and no wind at all. We took all necessary gears and  climbed at the height of about 300m. We considered this place as good point for “basecamp”. Tiny break and climbing toward Holmbuktinden started with light backpacks only. First 500 m was climbing in really beautiful narrow valley he...

• 15.2.2009 20.22

I Started right after lift opened. I took a gondola to the top of the ylläs. Scenery was a bit misty  after first lift. Few slopes and nose toward Lainio. First try stopped to pole broke. Back to sport resort and new pole purchase. Kellostapuli was in medium condition, Pirunkuru was fabulous, Lainio was good. Especially west walls were pretty good. At the end, 4 hours pure move in great sceneries ...

• 11.11.2008 10.53

Aftern night sleep, we started climbing from glacier to glacier summits. There was a soft snow above 800m and there was lot of it. One Descent, lunch and back down to car....

• 10.11.2008 21.25

The seasons first descend trip in Lyngen. We drove by car to Koppangen and climbed to koppangenbreen glacier. We found glacier edge at hight of about 500m and first descendable snow above 650m. Weather  and the scenery were nice. From koppangen to glacier we spend about 4 hours and the distance was 4 km. Rocky valley, covered with 5 cm snow was experience with +30 kg:s packs....

• 4.8.2008 18.47

Seikkailu alkoi prologilla kaupungissa, jossa suunnistimme näytösluonteisesti. Suunnistuksen jälkeen alkoi varsinainen skaba melontaosudella. Jätkänkynttilän sillan kupeesta juoksimme lainaanrantaan, josta nopeimmat saivat parhaimmat kanootit. Melontareitti kiersi putaanreitin päätyen Ounaspaviljongille, josta tukkijuoksun jälkeen harrastelemaan costaleeringia. Etappi vaati vielä jonkun kilometrin...

• 14.7.2008 12.34

Nousimme jälleen aurinkoisena päivänä 3some -reittiä Storglaciäreiltä Giebmebaktin huipulle (n. 1900 m). Nousu alkoi lumisella lähestymisnousulla kallio-osuuksille saakka. Kallio-osuus oli paikoitellen mielenkiintoinen. Viimeinen 50m ennen huippua oli reitin haastavin osuus. Sulamisvedestä märkä, sammaleinen kallio hieman jyrkensi haastavuuskerrointa. Laskimme takaisin leiriin Halspassetin kautta....

• 13.7.2008 16.56

Huiputimme Kebnekaisen pohjoisen ja eteläisen korkeimman kohdan. Nousimme leiristämme Storglaciäreniltä ensin Halspassetin muikeaa lumiseinämää ja jatkoimme kallioita kiipeillen aina pohjoiselle huippuharjanteelle saakka. Pohjoishuipulla söimme miltei täysin tuulettomassa ja aurinkoisessa säässä lounaan ja nautimme kelistä -harvinaista herkkua. Pohjoiselta huipulta talsimme ilmavaa huippuharjannet...