Takaisiin Pokharaan ja yhteenveto 3.6.2022 10.56.21

Lepäsimme Annapurnan perusleirissä muutaman tunnin ja söimme lounaan, ainakin ne, jotka pystyivät syömään. Lounaan jälkeen reput selkään, haikea katse vielä Tent Peakin suuntaan ja suunta kohti Nayapyulia. Vielä lähtiessä haravoimme katseillamme Tent Peakin alempia reittejä ja totesimme, että edellisen päivän päätös oli ainut oikea. Ihan pelkällä korvakuulolla on vaikea ylhäältä tulevaa kiviainesta väistellä. Kovasta edellisen päivän (ien) rasituksesta huolimatta askel nousi mukavasti alamäkeen ja ohitimme Machu Puchare Base campin jo vajaassa 40:ssä minuutissa ja matka jatkui varsin vauhdikkaasti Bamboohon, jossa olimme hieman viidenjälkeen iltapäivällä. Ilta kuluikin tuttujen rutiinien saattelemana. Uni tuli heti yhdeksän pintaan. Mikalla oli viides perättäinen vatsan ohjaama dieettipäivä.

Aamulla heräsimme kuudelta ja matkaan seitsemän jälkeen. Talsimme aamupäivän vauhdikkaasti aina Chamrongiin johtaville portaille saakka, jossa nousimme porrasta polttavassa kuumuudessa noin 400 vertikaalimetriä – kuumaa puuhaa. Söimme lounaan ja jatkoimme eteenpäin pienen turhan mutkan jälkeen jyrkästi alas laskien. Laskiessa vastaamme tuli paikallisen kodinkoneliikkeen kotiinkuljetus. Näky pisti meidän vaivat kodinkoneiden kuljetuksesta aivan omaan, naurettavaan luokkaansa.

Iltapäivä kuljettiin jokilaaksossa, pääosiin puuston suojassa, seuraillen aivan upeaa Modi Khola –jokea, joka olisi ollut upea laskea vaikkapa koskikajakilla. Nyt sitä ei ollut tarjolla, joten jäimme yöksi Tea Houseen. Ennen illallista järjestimme pienen huomionosoituksen ja kiitoksen koko tiimille. Tämä oli tehtävä ennen paikallisten dahlbad –illallista. Päällimmäisenä jäi maljojen kohottelusta mieleen yleinen tyytyväisyys koko retkeen. Esille myös nousi aikaikkunan rajallisuus. ABC retkeä ei ole mikään oppaamme tapaama ryhmä tähän saakka vielä viikossa tehnyt, saati sitten vielä sieltä eteenpäin samassa aikaikkunassa kiivennyt. Tiukka aikataulu asetti myös muun tiimimme kovalle koetukselle. Kaiken kaikkiaan harjoitus palveli kuitenkin tarkoitustaan. Ilta kului nopeasti.

Lauantai-aamu alkoi herätyksellä klo 06:00 ja liikkeellä olimme hieman seitsemän jälkeen. Nyt askel oli jo varsin kepeä ja aikaisempien päivien kivirappuset ja louhikot vain muistoja. Matka taittui nopeasti Nayapuliin saakka, jossa odotti paluukyytimme Pokharaan. Viikon pikavaellus Nepalissa oli paketissa.

Yhteenvetona esittäisin, että vaikka aikaikkuna ei varsinaisesti olut mitenkään riittävä, niin viikossa oli kaikki tarvittavat ja toivotut elementit. Paikallinen kulttuuri on hyvä tuntea ja erityisesti siirtymämarssin tavat sekä mahdolliset vaarat. Puhtauden merkitys korostuu oleellisesti ja tottuminen Nepalilaiseen ruokavalioon. Lähtökohtaisesti mikään ei ole puhdasta ja tottumattomalle se aiheuttaa ripulin hyvinkin nopeasti – siitä eteenpäin jokainen tietääkin, mitä se tarkoittaa – juuri kun energiaa tarvittaisiin kumulatiivisesti lisääntyvässä määrin. Henkinen hyvinvointi kulkee käsi kädessä fyysisen hyvinvoinnin kanssa.

Halusimme myös oppia kehomme reagoinnista korkealla ja sen opin saamiseksi nousimme ja yövyimme tietoisesti hyvinkin suurin askelein. Tiistai-aamuna aloitimme päivän korkeudesta 2340m. Seuraava Yöpyminen oli korkeudessa 3700m ja sitä seuraava korkeudessa 4450m. Teltassa vietetyn yön jälkeen lähdimme auringon noustessa toiveikkaina nousuun. 4650 metrissä matkamme pysäytti edessä oleva jäätikkö ja sitä reunustavat serakit joiden lävitse meillä ei ollut aikaa rakentaa reittiä. Jysäri tuli, mutta toimintakyky säilyi. Suorituskykyyn toki korkeus vaikutti, varsinkin ilman akklimatisoitumista. Kaiken kaikkiaan elimistö adoptoi korkeuden hyvinkin 4000m:n saakka hyvin nopeasti, mutta siitä eteenpäin on syytä olla yöpymiskorkeuksien lisäämisessä varovainen.